czwartek, 7 listopada 2013

Lena poleca!:)

Dziś kolejny tekst - tym razem recenzja świetnej książki Charles'a Duhigg'a "Siła nawyku". Poleca -  Lena z klasy 2A; my się przyłączamy!:) Czy ktoś czytał? Może jakieś komentarze??


Muszę się przyznać, że złamałam zasadę: „nie oceniaj książki po okładce”, chociaż w tym przypadku zrobiłam dobrze. Sięgnęłam po nią, ponieważ miała bardzo ładną i ciekawą okładkę. Nigdy wcześniej o niej nie słyszałam i po jej skończeniu uważam, że każdy powinien ją przeczytać przynajmniej raz w życiu.
Charles Duhigg, absolwent Yale i Harvard Business School oraz nagrodzony Pulitzerem reporter w The New York Times, stworzył książkowe arcydzieło pod tytułem „Siła nawyku”. Autor przedstawia jego treść jednym zdaniem: „Dlaczego robimy to, co robimy w życiu i działalności, i jak można to zmienić”. Podsumowując: książka ta zgłębia funkcje i mechanizmy nawyków poszczególnych osób, a także gigantycznych korporacji.
Może ona nauczyć nas więcej niż kilka tygodni dobrego, drogiego kursu. Na przykład, jeśli ktoś wypala kilka paczek papierosów dziennie albo podjada przy oglądaniu telewizji i chce to zmienić, w tej książce znajdzie odpowiedzi, jak pozbyć się tych nawyków. Zmiana nawyków jest procesem. Na przykład, wyjeżdżanie nowym samochodem z garażu za pierwszym razem jest oporne i zajmuje kierowcy wiele czasu. Musi on przekręcić kluczyk, ustawić lusterka, włączyć wsteczny, nacisnąć pedał i skręcić kierownicą, myśląc o wykonaniu poszczególnych czynności. Natomiast po zrobieniu ich kilkadziesiąt razy, dzień w dzień, jadąc do pracy - wchodzi mu to w nawyk. Kierowca zaczyna wykonywać następujące po sobie czynności automatycznie.
Charles Duhigg zapoznaje nas z sekretami wielkich biznesmenów i korporacji, takich jak Starbucks, czy Apple. Drogi do sukcesu najsłynniejszych firm i biznesmenów prowadziły często przez nabycie przez nich pozytywnych nawyków. Kto by przypuszczał, że samo stworzenie kodeksu bezpieczeństwa w pracy oraz wypracowanie nawyku przestrzegania zasad BHP (co powoduje zmniejszenie wypadków na produkcji i skrócenie jej przestojów) może doprowadzić do zwiększenia dochodów firmy i wyprowadzić ją z kryzysu. Taki przypadek miał miejsce w fabryce uszczelek w Stanach Zjednoczonych.
Autor książki przeobraża pozornie suche zagadnienia w serię pełną fascynujących opowieści. Całość napisana jest w zabawny sposób i uzupełniona nowatorskimi ilustracjami autora, pomagającymi w zrozumieniu treści. Każdy fragment książki oparty jest na rozmaitych badaniach naukowych i ankietach.
Książka napisana jest w taki sposób, że nie można się od niej oderwać. Pełna zaskakujących faktów, z dużą dawką socjologii i psychologii. Została przetłumaczona na trzydzieści jeden języków i sprzedana w ponad milionie egzemplarzy. Naprawdę polecam ją każdemu.

Lena Wróbel 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz