wtorek, 15 stycznia 2019

Nauka poza szkołą!


Naszych nauczycieli z uczniami wiążą bardzo pozytywne relacje! Pozytywne do tego stopnia, że uczniowie pracują nie tylko w szkole, ale także poza szkołą. Przeczytajcie artykuł-relację naszego geografa, p. Tomka Wandel:



Szkoła nie kończy się....w szkole!



            Jak wiadomo, niedawno minął nam okres świąteczny i noworoczny, a więc czas, kiedy dla uczniów szkoła schodzi na drugi plan, zagłębiają się oni w świąteczną atmosferę przygotowań, prezentów i czasu z rodziną. Ale czy faktycznie musi tak być? Czy rzeczywiście ten okres ma być kompletnym odcięciem się od szkoły i wyciszenia relacji nauczycielsko-uczniowskich?

            Z inicjatywy jednego z naszych geografów, Tomasza Wandel okazało się, że wcale nie! Jak wiadomo okres świąteczny to często także okres wyjazdów do rodziny, a czasem na pierwsze dni zimowego wypoczynku w okresie między świętami a Nowym Rokiem. Wyjeżdżają oczywiście zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, czasem do miejsc bliższych lub dalszych. Nie od dzisiaj oczywistym jest, że geografia, poza wiedzą teoretyczną zdobywaną w szkole, ma swój wymiar praktyczny w środowisku i dzieje się dookoła nas, dookoła uczniów w każdej chwili. Możliwość przeniesienia zdobytych informacji  do rzeczywistego świata ze szkolnej klasy jest jednym z najwyższych celów edukacji i rozwoju! Dodatkowo, kontakt z uczniami poza szkołą, w jakiejkolwiek formie - nawet dzięki tak teraz popularnym mediom społecznościowym, dowodzi zainteresowania uczniów otaczającym ich środowiskiem (wszak to ich czas wolny i nie muszą spędzać go w sposób jakikolwiek związany ze szkołą!) a także pozytywnej relacji między uczniem a nauczycielem.

            Pan Tomasz w czasie przerwy świątecznej wybrał się w malowniczy zakątek naszego kraju, którym są Pieniny ze słynnym przełomowym odcinkiem rzeki Dunajec. Przemierzając jeden z etapów górskiego szlaku, pomyślał o swoich uczniach, zamieszczając zdjęcia charakterystycznych odcinków rzeki i stawiając dociekliwe pytania o pochodzenie samego przełomu rzeki, ale także samych Pienin! Zainteresowanie uczniów okazało się ogromne! Pod postem wywiązała się dyskusja, udowadniająca żywe zainteresowanie uczniów, które w efekcie końcowym zaowocowało dobrowolnymi esejami (między innymi od Pauliny Filipek, Adama Załuski, Macieja Wrotniaka i Tomasza Wielińskiego)  odpowiadającymi na zadane przez nauczyciela pytania.

            Taki odzew ze strony uczniów udowadnia co najmniej trzy  fakty:

     - istotność relacji pomiędzy nauczycielami, a ich wychowankami w naszej szkole, która owocuje wzajemnym kontaktem i wymianą wiedzy i poglądów  nawet w wolnym czasie, co sprzyja dalszej nauce i rozwojowi,

     - zainteresowanie i chęć przenoszenia wiedzy zdobytej na lekcjach do środowiska otaczającego uczniów oraz inklinację do dzielenia się swoimi obserwacjami oraz samodzielne ich zgłębianie,

     - radość uczniów z odkrywania zależności w środowisku i możliwość ich własnej interpretacji otaczającego świata.



W naszej szkole edukacja i proces wychowawczy nie kończą się tylko w szkolnych ławkach i na szkolnych korytarzach, ale trwają nieprzerwanie cały czas! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz